Als je een blog heeft, is de kans groot dat je het belang van zakelijk bloggen al begrijpt. Maar weet je hoe je jouw blogberichten kunt optimaliseren om ze zoekmachinevriendelijker te maken? De waarheid is dat veel bloggers niet profiteren van het enorme marketingpotentieel van hun blogs als zoekmachine marketing. Doe je onderzoek. Zoekwoordonderzoek is essentieel voor optimalisatie op de pagina. De kans is groot dat je van nature trefwoorden opneemt zonder het te beseffen door simpelweg waardevolle inhoud over een onderwerp te verstrekken. Er zijn echter een aantal tools en technieken om gerelateerde zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor jouw blogbericht, waar je  misschien niet aan heeft gedacht. Het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google Adwords en semrush.com bieden beide geweldige tools waarmee je zoekwoorden kunt vinden die verband houden met jouw onderwerp en zelfs jouw concurrentie kunt bespioneren om te zien op welke woorden en woordgroepen ze zich richten om verkeer naar hun sites te trekken doormiddel van de juiste zoekmachinemarketing.

Gebruik trefwoorden in jouw bericht. Als je zich eenmaal op een aantal waardevolle, relevante zoekwoorden heeft gericht, is het belangrijk om ze te plaatsen waar ze de meeste impact hebben op mensen en crawlers van zoekmachines die jouw inhoud indexeren. Probeer ze op de volgende plaatsen op te nemen:

  • Titel
  • Koppen en onderverdelingen
  • Inleidende zin
  • Afsluitende paragraaf
  • Ankertekst (tekst die jou hyperlinkt naar andere gerelateerde pagina’s op jouw site)
  • Titeltags en metabeschrijvingen

Een woord van waarschuwing: houd je niet bezig met het vullen van zoekwoorden. Dit is het vullen van jouw inhoud met zo veel zoekwoorden dat het moeilijk wordt om deze te lezen. Dit irriteert niet alleen je blogvolgers, maar het zorgt er ook voor dat je gestraft wordt door Google. Een paar strategisch geplaatste zoekwoorden zijn voldoende.

Optimaliseer de afbeeldingen. Wanneer je een foto naar jouw blog uploadt, moet je trefwoorden in de bestandsnaam opnemen en het alternatieve tekstveld invullen met een korte, trefwoordrijke beschrijving van de foto.

Verwijs naar anderen met links. Als je een andere blogger of een ander artikel in je blogpost noemt, voeg dan een link toe naar de informatie waarnaar je verwijst. Het is niet alleen een goede blog-etiquette, maar je kunt ook geluk hebben en een link terug ontvangen. Kwaliteitslinks zijn waardevolle zoekmachinemarketing aspecten voor elke site die hoger wil scoren op de resultatenpagina’s van zoekmachines.